Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

måndag 31 januari 2011

Måndag

Ja så var det Måndag då igen. Tiden går alldeles för fort så jag hinner inte riktigt med.
Jag är ju p.g.a. mitt jobb en riktig nattmänniska som älskar att ligga och dra mig på morgnarna. Idag fick jag inte det eftersom jag hade en tandläkartid 11.10 och det tar en timme med kommunala medel att ta sig dit in till stan.
Begynnande tandlossning hade jag för att antal år sen och efter den stora behandlingen och rensningen av gaddarna som gjordes då har jag stränga order om skötseln av tänderna. Jag ska köra med mellanrumstandborstar "varje kväll" t.ex.
Normalt har jag absolut ingen tandläkarskräck men idag var jag lite nervös eftersom jag slarvat en del med mellanrumsborstningen men jag kunde gå därifrån och vara nöjd. Allt var skött perfekt tyckte de och inga andra fel hittade de heller. Känns ganska skönt.












När jag kom hem från stan började jag med dagens middag. Jag har ju så smått börjat ett nytt liv efter nyår och jag är riktigt stolt över mig själv när jag står och skär grönsaker.
I stället för grädde i min stora köttgryta som det så småningom blev tog jag Mini-mat som bara är 7 %-ig.
Visst skulle jag ha kunnat göra grytan ännu sundare och mer kalorisnål men tyvärr så är det ju kalorierna som är godast.














Knutte ligger här bredvid mig i soffan och han låg så fint med huvudet på en kudde. Så tar jag fram kameran och vips vänder han bort ansiktet. Det hjälpte inte att jag gick runt honom för då vände han tillbaka. Han är inte direkt nån linslus vår lille Knutte.















Här är lite av de saker jag tillverkat under rasterna på jobbet den senaste tiden. Tiden har inte riktigt räckt till, till annat pyssel sen långt före jul. Så mycket som jag har i skallen som jag vill göra och inget händer. Det är väl så ibland, att hemma-arbetet hopar sig och inget annat hinns med.














Den här lilla stjärnan har jag gjort ett gäng av och de ska sen pusslas ihop med varandra men såna här stjärnor kan man ju använda till lite av varje.














Kram på er
Maidi



31 kommentarer:

  1. Ingredienserna till grytan ser ju nyttiga ut.Smakade säkert bra.

    SvaraRadera
  2. Ja tandläkaren är inge vidare, men det är ju inte bra att hoppa över heller, bara ta sej i kragen och gå , söta små dukar du virkat /Kram

    SvaraRadera
  3. Skönt att det gick bra för Dej hos tandläkarn.
    Inge vidare ställe det där inte ;*)

    Härligt med grönsaker ~~~

    Knutte är jättefin fastän han vänder ansiktet åt sidan, tycker jag. Men visst är det typiskt, just som man ska knäppa kortet...då! ;*)

    Du virkar så vackert ~~~

    Kram från Eva

    SvaraRadera
  4. Nej det är inte det lättaste att fota sin fyrbenta vän, men han är stilig där han ligger och myser.
    Gott och nyttigt ser köttgrytan ut att vara.
    Vad skönt att allt var bra hos tandläkaren.

    så fina dukar du virkar.Kramar:)

    SvaraRadera
  5. Tandläkare kan göra en nervös, men det brukar ordna sig. jag har varit hos tandhygienist varannan gång och det har varit riktigt bra. Söta dukar du har virkat. Jag använder sådana under prydnader i mina fönster. Det passar så fint . Ha en fin vecka ! Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Åh vilken vinst en måndag! Att allt var bra hos tandis ;)

    Knutte är bra söt även där! Men jag vet vad du menar, så typiskt att de vänder på sig precis när det klickar till!

    ähum, du ska inte slänga ett öga på lchf metoden..? inte för inte den kallas njutarmetoden. Och den funkar!!

    Ha nu en fortsatt skön måndag!
    Kram på dej

    SvaraRadera
  7. Grattis till bra tänder!
    Tänkte lite som hugan när jag läste din 7%-iga sk grädde... tänk vad gott det är med riktig grädde och smör. Men då måste man skippa bröd, potais och andra kolhydrater. Helt klart värt det!
    Önskar dig en bra vecka med eller utan grädde! ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Du virkar så fint! Sådana små tabletter är bra att ha som mellanlägg när man dukar riktigt tjusigt!
    Men man kan så klart använda dom till en massa kul projekt.
    Så hälsosam mat! Jag blir grön av avund på ståndaktigheten.
    Skönt med tandläkaren!
    Och nej, säg inte var du arbetar, det kan gå på pottan då, det är aldrig bra. Jag hade bara så bestämt fått för mig att du arbetade inom vården, du verkar vara en så vårdande person och då blev jag lite full i skratt när du skrev produkter, jag tänkte, det är säkert så att man räknar vårdtagare i produktenheter och så belv jag full i skratt.....!!!!
    Nu skall jag få mat, mannen min tillreder den idag!
    Kramar från Agneta

    SvaraRadera
  9. Usch, tandläkaren.Har haft samma problem och det är vidrigt varje gång man ska tillbaka. Jag tror tänderna ska ramla ur när som helst...

    Kolla hos Växthusmadam, hon virkar också en massa, fast med många färger! Du som kan virka menar jag.. Jag kan inte!

    Hoppas grytan smakade gott.Kram

    SvaraRadera
  10. Bra skött ;) och fint virkat!

    SvaraRadera
  11. Äh, ska jag någon gång äta enligt någon diet, får de bli så'n där LCHF - OK med hur mycket grädde som helst ;)

    Hi hi....

    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  12. Grattis till fina tänder!
    Den där grytan verkar ha blivit jättegod! Jag älskar grytor och dom brukar ju bli ännu godare dagen efter! Jag brukar faktiskt använda Milda mini-mat, som är 4%-ig och det blir jättebra! Krämigt och gott!
    Vilka fina stjärnor du har virkat!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  13. Tandläkaren gnäller på mig om de där sakerna också...
    Fina dukar.
    Jag tror att våra husdjur lär sig det där med att blixten från kameran är obehaglig så det är därför som de vänder sig bort.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  14. Jasså du har börjat ett nytt liv 2011. Ja det gör jag oxå varje januarie men slutar strax i mitten av april o återgår till vardagen. Orkar inte hålla på med diet upp o diet ner. Fast visst det skulle behövas en mycket lång tid.Hörde på radio idag att om man vill gå ner i vikt ska man bara äte det gôttaste på tallriken. Potais, ris o pasta kan man mycket väl förakta. Nej det är sôgglet som gäller de är inte farligt. Ja vad ska man tro??? Kanske värt att prova.
    Jo du livet är allt en riktig påfrestelse. Att trampa folk på tårna genom att hänga ut dem i bloggar o FB är inte min grej. Föresten har jag väldigt svårt för att trampa någon på tårna. trots att de kanske behöver på hela foten krossad istället.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Hej och tack för raderna hos mig.
    Tandläkare behöver inte jag gå till, men vart vänder jag mig när tandköttet är fullt av blåsor o.bölder.Har kommit efter att Dr.sa att jag inte får äta potatis,bröd,pasta,ris,bulgur,couscous,quinoa m.m.hålla mig ifrån allt vad kolhydrater heter.Så det kan j vara en sort vitaminbrist jag fått, ont son attan gör det också.
    Minns de där små borstarna hade trångt mellan mina tänder, utom på framtänderna där var det mellanrum o.ganska glest men inte som på Tore Skogman.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  16. Grädde och smör kan man inte vara utan :-). De har båda en förmåga att lyfta det mesta i matväg.
    Skönt att det gick bra hos tandläkaren. Snart är det nog min tur.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. Snart ska jag till "käftis" hugaligen...De är alltid lite gruvsamt. Fina små dukar =D

    SvaraRadera
  18. Oj då, måste visst ringa ett visst nr! tappade en liten bit av plomb för ... minns inte!

    SvaraRadera
  19. Då kan vi hjälpas åt att hålla fast vid "det nya livet" ju...shit det är så lätt att falla tillbaks.

    Så även du är nattarbetare...seg på morgonen...japp, vet allt om det ;-) Tyvärr kan jag ju inte jobba mer på mitt jobb pga min smärtproblematik....trist, för jag gillar verkligen det. Är du i vården du med?

    kram/caja

    SvaraRadera
  20. Duktig flicka!!!!! Går till tandläkare, äter nyttigt och virkar jättefina saker.
    Jag förstod att det skulle vara "skott". Kann tänka mig att det var ett fruktansvärt jobb att få bort det. Men ni har fått jättefint. Nu är det bara att hålla efter. Fast det blir nog en hel del att dra igen ändå när ni är där.
    Ha det gott.
    Anje

    SvaraRadera
  21. Fina saker du fixar på rasterna, själv snackar jag bara "skit" på mina raster...men det beror ju bara på att jag inte kan virka!?!?!? ;D

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  22. Visst har du gjort en del, tror att vi alla känner det där periodvis för här är en som är hemma på heltid och ändå får inget gjort ibland.
    Må så gott med den goda kaninmaten, för visst är grönsaker gott.

    SvaraRadera
  23. Känner igen mig..med borstar o trådar o gud vet allt varje kväll..sen får man en stjärna i boken hos tandis.. kram

    SvaraRadera
  24. Ja tänk vad de tjatar om mellanrummen - gör även min tandläkare. Jag har tre olika storlekar på mina mellanrumsborstar och så en tandborste (normal) och så en eltandborste och så ska jag skölja munnen med något särskilt hmmmm tar bara flaskan där på hyllan på apoteket...ja så intresserad är jag ;-)
    men när man väl fått in rutinen (med våld) så fungerar det.

    Tänk att min efterlysning hjälpte! har fått kontakt!

    SvaraRadera
  25. Å såna fina små stjärnor du gör. Skönt att det gick så bra hos tandläkaren. Ont gör det och inte är det gratis heller. Kram!

    SvaraRadera
  26. Usch,låter inget vidare det där med tänderna.vad duktig du är med maten,heja dig.;)kramar Ulrika

    SvaraRadera
  27. Jag har oxå haft problem med tänderna..så man blir ju ruinerad på borstar..vilken tur du hade varit duktig thihi..på en blogg ja var inne på hade dom sytt på sådana dukar du virkat på kläder himla snyggt fkt....
    Heja på med maten..du lär blir piggare iaf..så söte liten russel du har..

    kram wivi

    SvaraRadera
  28. Nu har vi redan onsdag och jag känner mig lika seg som i måndags...*ler*

    Vad duktig du är som äter nyttigt. Jag gjorde en stor grönsakssoppa häromdagen, men inte tusan märker jag skillnad på vågen.
    Om det har att göra med besöket på mcDonalds...eller kakan till kaffet...kanske glassen framför tv:n...?

    Ha en fortsatt bra vecka!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  29. Håller med dig att tiden går för fort, jag hinner ju knappt titta in hos er alla här på bloggen, saknar det. Det är väl dags för mig att ringa till tandläkaren också (eller så avvaktar jag ett tag till) har tandläkarskräck, men det är skönt när man har varit dit och i bästa fall fått lite beröm.
    Jättefina dukar.
    Kram Birgit

    SvaraRadera
  30. hmmm...inget vidare med tandläkaren, väntar på min årliga tid som brukar komma nu snart...fy
    fina virkade saber...kan användas till mycket mer än dukar
    kram

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv