Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

fredag 18 mars 2011

Let's dance....

Hej på er..
Några arbetsnätter är avklarade och nu sitter vi här i soffan. Gubben pillar med sina teknik-prylar och jag ser Let's dance samtidigt som jag bloggar.
Ser ni på Let's dance där ute ?
Jag håller stenhårt på Frank vilket jag inte trodde att jag skulle göra när det startade. Sicken kille han har har visat sig vara på dansgolvet.
Jag har egentligen ingenting att prata om idag så jag visar lite bilder från förra helgen uppe i torpet.
Ibland har man liksom ingen fantasi alls och idag är en sån dag..













Vår gårds-sten syntes knappt..












Kakelugnen är nog det bästa vi har i torpet åtminstone så här års.














Är det någon av er som kan hjälpa mig med namnet på den här vepan. Den fanns där på spjället när vi tog över torpet och jag har sett liknande hos andra och jag vet att den har ett namn, men vilket????


















Mysfaktor.....














Det var inte mycket vi kunde göra varken utomhus eller inomhus så jag rotade bland de få saker jag hade där uppe och då hittade jag buntsnöret..
Ni som hängt med mig ett tag känner nog igen den här bilden men den är helt ny för jag började på ytterligare en matta med mitt enormt dryga buntsnöre. Den här ska jag nog inte bara ha helt vit som de förra jag gjorde utan denna ska jag "pimpa" till lite tror jag. Buntsnöret är otroligt hållbart och ganska hårt att virka i men det färdiga resultatet passar både utanför och innanför en ytterdörr, eller vid balkongdörren, eller på utedasset, eller precis varsomhelst där man kanske går med uteskor.














Kram på er
Maidi



27 kommentarer:

  1. Öppen spis- eld= dröm!

    SvaraRadera
  2. Håller helt med om Frank, vilken dansare!
    Vad mysig med kamin, det är så rogivande med eld. Att bara sitta och titta in i elden och drömma sig bort!
    Hoppas ni får en härlig ledig helg.
    Kram på er.
    Helen

    SvaraRadera
  3. Kommer inte på vad vepan heter men visst har du rätt - den har ett speciellt namn.
    Ska gräva lite till i minnesbanken, kommer jag på det, hör jag av mig.
    Du, de där virkade alstren du är fenomenal på - du tar inte upp beställningar möjligtvis?
    Sy, måla, spika, decopaga, baka, sticka och pyssla i största allmänhet - det kan jag. För att inte tala om att dra kapliner till hattar (modistlärling som jag varit), men virka!!!
    Nej, tyvärr, det fixar jag inte!
    Fint!

    SvaraRadera
  4. Näe, jag förstår inte alla som gillar Frank - jag tycker att det är lätt patetiskt när han dansar... Förutom att han inte kan prata så att man förstår vad han säger...
    Nej, jag skulle rösta på Jessica, hon är den som definitivt utvecklats mest sedan det startade!
    Men vi får väl se...
    Ingen snö här!
    Helgkram, Monica

    SvaraRadera
  5. Inget lets dance här...sonen och jag har zappat runt lite bland de olika kanalerna, skiftats om att sitta vid datorn...jag har sovit en runda i soffan och nu ska vi köra och hämta upp mannen vid tåget...lagom kul, men man vill ju gärna ha hem honom ;-)

    Kramar/caja

    SvaraRadera
  6. Jovisst tittar vi på dansen här också! Men igårkväll somnade jag sittande, vaknade halv ett. Maken sov i sin stol. Jag var helt mörbultad och hade sovit alldeles snett... Tack och lov finns det på "band" så jag får titta på nytt senare idag. Jo, för mej återstår då bara Frank. Höll på Weise i början :)

    Ha en fin lördag!!!
    kram

    SvaraRadera
  7. Hej igen!
    Vilket maffigt arbetsschema du haft, det nya ser väldigt mycket bättre ut. Jag blev alldeles trött när jag såg det första....segt som bara den. Skönt att det blir bättre! Det är du värd, och bra när saker ordnar till sig.

    Så mycket snö det var vid stugan....rena rama vintern fortfarande. Hoppas det tar på snön den här helgen. Till min stora glädje såg jag att det är +1 grad ute, en riktig värmebölja har dragit in över vårt land.....tacksam för det lilla är jag. Jag hör fåglar sjunga och solen skiner idag....!!!

    Dom där gubbarna som satt och fiskade på kanalen trodde jag första var en konstinstallation! Nix, inte vill man äta den fisken inte, hoppas dom inte var till Fiskekrogen......!

    Jag har nog inte sett ett enda Let's Dance program men jag har förstått vilka som är med. Lite intressant är det allt att höra vem som vinner dock.

    Vepan, klocksträng, kallas dom inte så eller menar du själva mönstret?

    Jo, jag kan allt virka, det har jag gjort så länge jag kan minnas - tänkte på att du trodde att jag inte kunde. Jag älskar att virka och jag virkar även tunn spets emellanåt. Men gör som du, har svårt för att avsluta helt och hållet, det är bra mycket roligare att börja på projekt! Inte bra. Nu har jag bestämt mig för att i möjligaste mån försöka göra klart allt som ligger och där bara det sista ska fixas till.

    Ha en riktigt skön helg,
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Jag följer inte Let´s dance, har gjort det ibland. I går och i natt har vi haft två småttingar här då blir det lite annan sysselsättning och mindre sömn.
    I dag strålande solsken, skönt efter gårdagens oväder.
    Du är allt bra ide´rik och flink i fingrarna.
    Önskar dej en skön helg.
    Kram Birgit

    SvaraRadera
  9. Har inte sett "Let's dance" denna och förra säsongen. Tappade lusten... i går vad det premiär för "Så ska det låta" och det är en livsinjektion för mig. Jag blir glad och minnena från ungdomen väller över mig!
    Ditt torp verkar vara helt underbart ♥♥♥

    SvaraRadera
  10. Näää har tappat intresset för dance, Frank är säkert duktig men..i mina ögon rätt stel, som min rygg :D och vad mumlar han om när han öppnar munnen?! å det där så ska det låta..nja när allt är inrepeterat är inte det heller så imponerande. Usch så neggig jag är då! Men fredagskvällar o tv är inte riktigt min melodi!

    Bir iaf så stugsugen när jag ser dina stugbilder! snart så....och idag sol där ute!
    Ha nu en skön helg!
    kramkram

    SvaraRadera
  11. Jodå jag ser också på Let´s dance och Frank har blivit min favorit.
    Kakelugn så härligt. Så fint du virkar.
    Kramar:O)

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Vilken fin och trevlig blogg du har.
    Lena
    www.dellenstad.se

    SvaraRadera
  13. Ja, Frank har också blivit min favorit. Folk tycks irritera sig på att han inte artikulerar så bra när han talr, men har talar ju väldigt tyst också. Jag tycker han är sig själv på ett härligt vis. Och så dansar han så elegant och vigt fast han är så stor. men det har ju de andra storkarlarna också gjort, man blir lite förvånad över dessa stora män blir så himla bra dansare.
    Du, de där spjällbanden använde man förr i tiden på kakelugnar där spjället sagt högt. Då hade man kedjor till spjället och för att dölja kedjorna satt man dit en vacker vepa, ett spjällband.
    Ha det gott!
    Hulda

    SvaraRadera
  14. Vad är det för en liten hustomte som kikar ut...?
    Jo, nej. Jag vet inte namnet på "löparen", men har också sett dylika. Jag har rivit de smutsiga banden bort, men kunde nog ha en vacker vepa hängandes i kakelugnarna!

    Mattan du virkar...hoh! Hur håller dina fingrar, eller virkar du med slaktar handskar på???

    Jättevackert blir det iaf!!!! Kan ej fatta, att någon kan!

    Kramar vännen!!!
    -Pia-

    SvaraRadera
  15. Härligt med kakelugn. Vi myser med vår vedspis i köket när det är kyligt ute. Ser inte på Let´s dance, men så ser jag inte alls på tv nu för tiden. Tittar mest via datorn på det jag vill se. Kul idé med att virka med snöre, har jag aldrig testat.
    Ha en fortsatt bra helg!
    kram Ullis

    SvaraRadera
  16. Tittut där!
    Tittade på Let´s Dance igår och nu vet vi ju vilka som är med i finalen på fredag. Jag har också Frank som favorit. Han har verkligen utvecklats varje vecka. Riktigt kul tycker jag.

    Kram Birgit

    SvaraRadera
  17. God lördagskväll på dig. När man har lite bloggtorka kan man alltid berätta 8 saker om sig själv :-)

    Må så gott

    SvaraRadera
  18. Nähä jag tittar inte på Let's Dance....tittar knappt på TV...sådär max 2-3 timmar per vecka. Den här veckan har det blivit 45 minuter ;-)

    Festligt att virka av buntsnöre! Min mor virkade mattor av plastkassar.

    SvaraRadera
  19. Såg att du undrade hur man syr väskor av kaffepaket....här är ett tips

    http://svenska.yle.fi/loppshop/loppshop_fixaartikel_fashion.php?id=1855

    SvaraRadera
  20. Hej i sena kvällen!
    Fiffigt att virka av snören. För 40 år sedan virkade jag många mattor av färgglada plastband.
    Jag hade en moster i Dalarna som lärde mig.
    Här hos oss i Värmland finns det massor med snö.
    Känns som att våren kommer att ligga en månad efter. Usch!
    Kram och ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  21. Mkt middags mat = lite godis! ;)

    SvaraRadera
  22. Kanonfoto det översta! Jag har ett likadant i vår kolonidörr! vi var på kolonin idag och satte av en trädgårdsbänk och ett bord och några stolar. Måste förbereda så att man är beredd när det blir väder till att sitta ute och fika. Annars så är det inte mycket man kan göra nu, för blött och kallt. Man är nog lite för "hien" att komma igång! Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  23. Var får du alla idéer ifrån?
    Jag har aldrig testat att virka i buntsnöre, men det blir ju fint.
    Ha en skön söndag,
    Agneta

    SvaraRadera
  24. Tittut där !!! Jag håller också på Frank !! Han har verkligen utvecklats.Riktigt mysmys ni har i stugan. Kram Eva

    SvaraRadera
  25. Så mysigt ni har de i stugan o vad skön brasan ser ut...känner mig frusen. Vad smart o virka av snöre..såg på nån blogg en tjej som klippte palstpåsar i olika färger och virkade av. Jag har provat att virka med vanliga plastband på rulle men gu så det sliter på handlederna.
    Trevlig kväll på er o kram

    SvaraRadera
  26. För att inte ha så mycket att skriva om så blev det ett långt härligt inlägg!

    Ha en bra start på veckan!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  27. Tittar in för att önska dej en skön och härlig vecka.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv