Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

tisdag 13 december 2011

Finurliga saker

Hej på er igen..

Jag håller på att spara ner min blogg månad för månad med kommentarer och allt..
Jag kom då in på ett inlägg där jag fått så jättemånga varma och goa kommentarer så jag blev sittandes och läste länge..
Mitt inlägg då handlade om min dotter. Jag tänker inte skriva så mycket om henne nu men jag kan väl säga att jag inte har så stort hopp om att det nånsin kommer att bli riktigt bra.
Hon säger att hon ska komma på Julafton men det litar jag inte så mycket på och jag har sagt att hon ska komma nykter vilket nog blir svårt för henne.
Många jular har hon förstört för alla oss andra men jag accepterar inte en till..

Idag på självaste Lussedan tog jag mig i kragen och bakade en stor sats med lussekatter. Det ni ser på bilden är bara hälften för resten hade jag hunnit stoppa i fryspåsar innan jag kom på att jag måste föreviga dem så att alla skulle tro på att jag faktiskt hade bakat.
Jag bakade så himmelens mycket när mina barn var små men nu är det väldigt långt mellan baken .När man väl kommer igång är det ju så roligt och så doftar det ju så gott också..














Det finns vissa saker som man såg som barn och fascinerades över som faktiskt fortfarande fascinerar en del..
Som tur är så var varken min bror eller syster intresserade av just de prylar jag var intresserad av när det var dags att dela upp bohaget efter föräldrarna.
2 saker som jag ofta förundrades över som barn vill jag visa för er ..
Här är till synes 4 skruvmejslar i olika storlekar..


















Så här ser skruvmejseln ut när den är ihopskruvad......... Pappa hade den i källaren i vår Jämtlandsstuga och jag kommer ihåg att jag alltid ville att han skulle dela på den. Det var något slags trolleri för mig när en kunde bli fyra..



















Det här är en dosa som funnits i mitt föräldrahem i hela mitt liv och nu har jag den här hos mig..
Jag tror att den här typen kallas för svepask eller något liknande.
När den stod på sin plats i mitt föräldrahem så var det en massa nycklar i den kommer jag ihåg och jag tyckte alltid att dosan var spännande.














Titta vad snillrikt låset är gjort. Med plopparna ovanpå locket vrider man så att låset går igen.. eller öppnas.














Så här ser den ut med locket på. Visst är den fin.














Den här lilla saken hittade jag på loppis för några år sen. Det är ett kryddställ men jag har tänkt mig att ha lite andra saker i "tuberna" som pärlor, sand och andra småsaker.
På något underligt sätt så gillar jag prylen..














I morgon går jag på min sista arbetsperiod för detta året. Håll tummarna för att alla ni där ute varit ute i god tid med julklappsutskicken så jag inte får det så jobbigt :))

Kram på er
Maidi

26 kommentarer:

  1. Just det ja, julkorten skall ju snart vara på lådan ;-) Så goda lussekatterna ser ut!

    SvaraRadera
  2. Asken och mejslarna är helt i min smak och något som även jag skulle välja. Det finns nog inget vackrare än gamla saker med patina som man önskar skulle kunna tala och berätta vad dom varit med om. Önskar dig en lugn innan-jul-tid

    SvaraRadera
  3. Vilken underbart fin dosa, var rädd om den.
    Lussekatterna ser också goda ut.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Mmm så goda Lussekatter! Vilken underbar vacker ask du har! Jag har också små verktygs prylar efter min pappa, så härliga minnen de ger.
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Samma här med bakningen, blev oftare när barnen var små. Fast nu bakar jag ändå ibland med barnbarnen. I lördags blev det pepparkakshus med 5 barnbarn i åldrarna 1-6 år! Det var roligt att se deras fantasi, och färgglatt blev det minsann! Hoppas din jul blir bra, förstår att det inte kan vara lätt med en alkoholiserad dotter./Lila-Christina

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Vet du, här är en till som bakar allt mindre, men i år gjorde jag en liten sats lussekatter.
    Tråkigt med dottern och man önskar att hon kunde få må bättre, så att även hon kunde ta vara på sitt liv på ett rikare sätt och se glädjen i det lilla och framförallt att inte göra er i familjen så ledsna. Mitt hjärta lider med ER!!
    Ha en fin dag!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  7. Jag lider med dig för att du har det så jobbigt med dottern, men för er skull och även hennes är det bra att du sätter krav på henne, hon får inte förstöra mer för er!
    Din svepask är ju underbar, härligt med gamla minnen! Du har ju många fina minnen även om du har tråkigheter också.
    Jag önskar er en fin jul och många kramar från mig!/Eva

    SvaraRadera
  8. Fina saker :) Hoppas ni får en fin jul i år! Håller tummarna att det blir just så som du vill!

    SvaraRadera
  9. Jag gillar också gamla märkliga prylar, en sann skrotsamlare har jag blivit.
    För övrigt hoppas, hoppas jag att din dotter inte stökar till det för er på julen och ni får fira den i lugn och ro.

    SvaraRadera
  10. Just såna där oumbärliga saker älskar jag. Onyttiga...nej! Jag förstår dina tankar om dottern. I min släkt hade vi ett liknande problem. Dessvärre gick det inte att lösa. Hoppas din jul blir fin och lugn!

    SvaraRadera
  11. Jeg ønsker så inderlig at din datter oppdager hvor mye hun mister av nærhet og kjærlighet!
    Jeg håper også at din jul blir så bra som den kan bli! Den lådan du viser ser så spennende ut, herlig med slike gamle ting!
    Ha en strålende Jul!
    Juleklem fra bestemor!

    SvaraRadera
  12. Jag tycker att det var starkt och modigt gjort av dig att berätta om din dotter, så jag förstår att många blev berörda! Och det är starkt gjort av dig att ställa krav på henne!
    Vilka fina saker du har kvar efter dina föräldrar! Den där "svepasken" är ju jättefin! Skönt när alla inte har samma smak, så att var och en kan få det den vill!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  13. Vilka roliga prylar !! Det är kul att spara sådant som det är en historia med.En historia som är din. Ja, vi är ju lika som du vet...jag har ju en del sådana prylar också. Svepasken är jättevacker.Jag har min farfars. Den har jag hört att man hade sin matsäck i till jobbet. Tänk vad de kunde få till olika saker på egen hand förr i tiden.
    Så goda lussekatterna ser ut. Här bakas det också mindre nu sedan barnen flyttat ut. Till jul lite mer förstås.Men julkakorna är också en del av jultraditionen.
    Visst hoppas vi att du får en lugn arbetsperiod.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  14. Svepasken är väldig fin.Det är så fint med gamla saker ,säkert när man vet var dem kommer ifrån.
    Hoppas att du och din familj får en fin jul med eller utan dotter. Det är starkt att du har sagt ifrån för det är inte lätt. Det är i alla fall din dotter.
    Lusekattorna ser frestande ut.

    Anje

    SvaraRadera
  15. Förstår att det gör ont detta med din dotter. Det är starkt av dig att stå emot och ställa krav - det kan inte vara lätt.

    Vilka fina saker du har. Vilken vacker ask och snillrikt lås - den ska du vara rädd om. Kommer Antikrundan i din närhet ska du gå dit och få höra vad det är för speciell ask.

    Hoppas julen blir lugn och skön för dig!

    SvaraRadera
  16. Det gör mig så ont att läsa om din dotter. Tack för ditt goa inlägg på min blogg. Bamsekram

    SvaraRadera
  17. Din ask är helt fantastisk, tänk vad de kunde förr...gubbar och gummor ute i stugorna dom kunde dom.
    Skruvmejseln/larna förstår jag att du tyckte om när du var liten, jag var likadan...ovanliga prylar älskade jag och små saker, miniatyrer av vad som helst gjorde mig så glad...vet inte varför:)
    Att ha ett barn med problem är ett helvete oavsett ålder. Svårt jag vet, men man får försöka fokusera på det andra.
    Stor Snäll kram till dig.
    Annika

    SvaraRadera
  18. Hej!

    Mums så gott det ser ut! :o)

    Vad tagen jag blir av det du skriver. Måste kännas väldigt tungt när det är som det är. Känner stor medkänsla med dej och hoppas att julen blir fin trots allt.

    Vilka underbara finuriga saker du visar. Visst är det en svepask. Men jag har aldrig sett någon liknande. Den är nog ganska gammal och säkert värdefull på mer än ett sätt.

    Ha det så fint nu!

    Varma kramar
    Monika

    SvaraRadera
  19. jag säger som du, förr bakade man jämt, nu är det bara för nöjes skull, du äger en vacker svepask själv har jag en liten som kommer från mina föräldrar, hoppas ni får en lugn helg som det bara går, kramis

    SvaraRadera
  20. Hoppas det gick bra på jobbet. Den här tiden på året så är det nog kämpigt för alla inom ditt jobb.
    Hoppas du inte stressar sönder dig nu när du ska vara ledig.
    Vad fin asken är. Dom var finurliga förrut när dom hantverkade.

    kram
    strömma

    SvaraRadera
  21. Jga hoppas det rodnar sig till julen. Att dottern din kommer och att hon är nykter. Hoppas, hoppas.

    SvaraRadera
  22. Det är inte lätt att ha ngn i familjen som far illa med tex missbruk...starkt av dig att berätta och starkt av dig att ställa krav.
    Här i Vinterstaden har vi nu snö och minus grader...och snart vänder det så att ljuset kommer tillbaka.
    Önskar Dig en riktigt fin och skön helg.
    Kram

    SvaraRadera
  23. Vi hoppas det bästa för din dotter och dig. Kramar från...3 tanter.

    SvaraRadera
  24. Hejsan Maidi !

    Hemska tanke. När det gäller ens barn. Jag var orolig varje gång hon var ute och ibland kom hon inte hem till natten, och vi visste inte var ho höll hus. Hon ville inte komma hem för hon visste inte om vi var nyktra. Men på Jularna drack jag aldrig något.Mina barndomsjular var alltid vita både ute och inne.

    Håller tummen för Dig, att dottern kommer hem nykter och städad. Är det hon som är nitton år.
    Tidigt tycker jag att börja med alkohol, men det är ju andra tider också.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  25. Den där julduken känner jag mycket väl igen, hade också en sån som jag gjorde på den tiden.
    o viken fin dosa Maidi!
    Veronica!

    SvaraRadera
  26. Barn barn är jag som är nitton år. Och nej det är inte mig inläggen handlar om ...

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv