Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

söndag 11 augusti 2013

Bosse

Ojoj, nu är det så länge sen jag var här inne så jag kom nästan inte ihåg min inloggning.
Hej, på er förresten.. Hur har ni haft det i sommar??
Jag och gubben har varit i vår Jämtlands-stuga i 5 härliga veckor..  Vädret har varierat men mest ar det varit bra.. Mycket har vi gjort och mycket har hänt.. Många besök har vi haft och tiden har bara rusat iväg..
Några av er kommer nog ihåg mitt inlägg för ett par år sen som handlade om Bosse..
I år har han slagit alla rekord så nu måste han få ett eget inlägg igen..
Bosse är en god vän till oss och dessutom är han vår snickare. Hos Bosse hämtar vi vårt dricksvatten när vi är där..  Vi har en brunn på tomten men vi har inte testat det vattnet på några år.. så det använder vi bara att tvätta oss i och diska.
Vi ringde Bosse innan vi skulle åka upp och frågade om han ville hjälpa oss att sätta upp en Friggebod och han skulle försöka få tid till det.. sa han.
Friggeboden kom upp med en rasande fart men inte nog med det..  Vi hade pratat med honom om att vi ville ha ett trädäck på ovansidan till själva stugan.. En kväll ringde han och sa att han köpt virke och var på väg..
Först grävde han ut ordentligt medans vi bara satt och tittade på.
Även det här bygget gick fort..
Det blev en del spillbitar av virket och då tyckte han att vi behövde ett avlastningsbord som även det blev suveränt..
Vi hann med en hel del tillställningar i det fina vädret.

Bosse var med på många av våra små fester bl.a. surströmmingskalaset och en grillkväll men hur jag än försökte så gick det liksom inte att bjuda igen..

Mellan arbetspassen kom han hela tiden med små överraskningar som t.ex. allt som behövs för att göra våfflor.
En annan dag när vi hade haft surstömming kvällen innan kom han med världens jordgubbstårta.
Paltbröd med stekt fläsk och vitsås överraskade han med och det hade jag inte ätit sen jag var barn.
En annan grej som jag aldrig testat förut var grillad lever i tunna skivor med vitlökssmör och potatis.. Även det en delikatess..
Ja, i ett par veckor skämde han bort oss med olika saker och varvade godsakerna med att bygga lite.
Ernst kan verkligen känna sig hotad av vår Bosse..
En sak till,, han är en av traktens bästa kolbulle-stekare..
Nu ska jag ta mig en titt hos er och se vad ni har haft för er..

Kram Maidi

31 kommentarer:

  1. Välkommen till denvanliga världen igen. Tänk att ha en sån Bosse.
    Vad fint ni hade det.
    Anje

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig historia om mysig Bosse...Åh va fint allt blev..Blev glad nu när vårat senaste barnbarn ska heta just Bosse :)) kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Denna Bosse! Vilken man! Har han nån fru??? Så fint ni fick och i ett sådant tempo! Varvat med godsaker! Jag är imponerad!

    SvaraRadera
  4. Det måste vara underbart att ha en egen "Bosse"....så fint ni fick det. Och vilka överraskningar Bosse bjöd på. Verkligen värd ett inlägg och jag hoppas han har dator och läser det.

    SvaraRadera
  5. Härligt att ha en "egen" Bosse ...
    det behöver vi alla :O)
    Så FINT har han gjort år er också!
    Tror det blir våfflor här idag ...
    God fortsättning på 'sommaren' ....
    KRAM ♥

    SvaraRadera
  6. Kul att läsa ditt inlägg...Bosse är verkligen en pärla.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken "kille"...Så mycket fint och gott ni fått av honom.
    Sommarkram från Anne-Lie

    SvaraRadera
  8. Jag vill också ha en "Bosse"! Vilken fantastisk människa! Både snickra och laga mat, underbart!
    Det blev ju verkligen bra alltsamman!
    Det märks, att det börjar gå mot höst, många kommer tillbaka och börjar göra blogginlägg igen!
    Det var roligt att höra från dig!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  9. Härligt att ha en sådan Bosse i närheten!!
    Och sugen blev jag på paltbröd med fläsk och vitsås...

    SvaraRadera
  10. Världens bästa Bosse!
    Vilken kille att vara vän med. En tusenkonstnär. Men ni förtjänar säkert hans omsorger det är jag säker på.
    Härligt att du är tillbaka i bloggvärlden igen för jag har saknat dig och dina inlägg.

    SvaraRadera
  11. OJ OJ så underbart att ha en sådan vän.!

    SvaraRadera
  12. Jag vill också ha en vän som Bosse! Men det beror säkert på att ni är så fina, annars var han nog inte så snäll och hjälpsam. Hoppas han läser ditt inlägg och förstår vilken fin vän han är!
    Ha det fint, vännen - och välkommen hem till Göteborg igen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  13. Jag tänkte just det...er egen Ernst. Vilken kille !!!!! Skatta er lyckliga. Sommaren har rullat på och nu är den snart slut.....kanske. Det som märks är ju att skolan börjar och nu känns det himla skönt att inte behöva stressa iväg till den. Sista semesterveckan för mannen pågår nu så här är fortfarande projekt inplanerade. Du ska få se !!!!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Vilken vän ni har i Bosse. Finns inte många kvar i denna värld.

    Kram Birgit

    SvaraRadera
  15. Vilken underbar människa Bosse verkar vara. Vi har faktiskt en sån här också och det är min kusin tillika granne, han är som min bror, vi är lika gamla och han ordnar och donar och fixar och han är som Bosse. Fast Bosse har mycket mer känsla för det där med matlagning, helt unikt! Men så är det väl som så att han gör det frivilligt och han hade inte varit så snäll mot er om det inte var vice versa också!

    Oh, jag skulle vilja se din mobil med klara pärlor/prismor, jag ligger i startgroparna för en sån också, upptäckte jag har en massa prismor som jag vill använda!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  16. Så flott veranda dere har laga. Rart at sommeren snart er over. vi får glede oss til høsten.
    Klem

    SvaraRadera
  17. Vilken underbar Bosse ni har... han är ju verkligen guld värd! Och jag förstår att ni haft det bra däruppe i stugan. Hackkorv har jag aldrig ätit, inte heller kolbullar... jag har nog mycket kvar;)

    Kram och välkommen hem!
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  18. Verkar vara en skön snubbe den där Bosse,härlig människa.:))Vad fint ni fick det.Kram Ulrika

    SvaraRadera
  19. Tänk om man hade en Bosse, vilken fart och kläm det verkar vara på honom. men jag är nöjd med min gubbe, han gör det han hinner.

    Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  20. Det kan man kalla för vän, när någon hjälper till att fixa och dona som er Bosse. Härligt. Förstår att ni haft fina veckor i er stuga och med så mycket överraskningar.
    Ha det gott
    Kram Birgit

    SvaraRadera
  21. Wow! Vilken härlig och händig man!
    Och så har ni haft det så bra. Helt underbart!
    Ha en fin kväll!
    Kram från Tali

    SvaraRadera
  22. Vad roligt ni haft med den hjälpsamma Bosse, han kan nog fixa lite finbetong åt dig så du kan prova att gjuta nästa sommar..det är jättekul...ha det fint kram Irene

    SvaraRadera
  23. men du kan man få låna den där snickarn?! ;-)
    Enastående duktig verkar han vara! Men du kan säga att kolbullar steker jag själv ;-)

    SvaraRadera
  24. Vilken underbar vän! jag förstår att det känns svårt att ge igen....men han är ju säkert en sådan underbar person som bara blir glad av att få hjälpa andra och se andra blir glada....Ni har tur som har en sådan vän..va rädd om honom...
    Ha en underbar dag
    Från en som inte orkar logga in:-)(vitadrosvart,tassar)
    Kram wivi

    SvaraRadera
  25. Det är vad jag kallar vän, såna växer inte på träd nuförtiden. Kanske ett typiskt jämtlänskt drag? Så måste det vara (är själv född i Östersund) ;)
    Ha en fin helg
    kram Annika

    SvaraRadera
  26. Underbar berättelse som bevisar och visar att änglar lever...hihi..
    Jättehärliga bilder som visar allt fint och festligt som ni hade där tillsammans.
    Säkert gillar snälla Bosse er lika mycket som ni gillar honom .....tjänster och gentjänster...heter det ju...hihi..
    Önskar dig en riktigt fin helg nu vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  27. Sicken man Bosse verkar vara, precis som Ernst som kan fixa det mesta innom alla områden.
    Skönt med lite blogg paus emellanåt, speciellt när sommaren varit så bra som alla säger.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  28. Gjorde Bosse allt det där på en dag...?! Grävde, byggde trädäck och ett bord? Jag skulle vara glad om vi kunde bygga ett bord.

    SvaraRadera
  29. Skicka hit honom !!!
    - Jag vill också ha en Bosse !- Ser dock att jag inte är ensam om det ;)
    Tänk så underbart att det finns sådana fantastiska människor.
    Önskar dej en fortsatt härlig helg ♥
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  30. Släng sig i väggen Ernst!
    Härligt att ni prickade in finvädret i jämtland.... :)

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv